onsdag, maj 5


Rött ljus för Asper
Spelargången lanserar truth-o-meter

Med den populära sajten politifact.com som förlaga lanserar i dag Spelargången en truth-o-meter där kända allsvenska spelares uttalanden kommer nagelfaras och graderas. Rött ljus betyder osant, grönt ljus betyder sant och gult ljus något däremellan. Granskningarna kommer göras av Offside-bloggaren och Halmstads BK-vänsterbacken Per "Texas" Johansson.
– Jag kallas Texas efter som jag lyssnar på musik från Texas.

Först ut att granskas är Mjällbymålvakten Mattias Aspers uttalande om en eventuell karriär utomlands (Aftonbladet 2010-05-04):
"Man ska aldrig säga aldrig"

Per "Texas" Johanssons bedömning: Rött ljus
"Matte" gör här en stor grej av att man aldrig ska säga aldrig. Men han lever inte som han lär. Vid minst ett tillfälle har "Matte" själv, till synes utan tvång, sagt aldrig. Exemplet jag googlat fram är en artikel i Aftonbladet från 2005* där "Matte" säger "Jag brukar aldrig skylla ifrån mig, men den här gången måste jag göra det". Det går inte att utesluta att det sagts fler gånger och därför kan "Mattes" devis om att aldrig säga aldrig inte anses trovärdig.

Mattias "Matte" Asper ringer upp Spelargången efter att vi låtit en av våra medarbetare tala in ett meddelande på hans telefonsvarare.
– Har jag sagt det? Det visste jag inte, men jag lovar att inte göra om det.
– Men man ska aldrig säga aldrig (skratt).

*http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/article305900.ab

Inga kommentarer: